Greenwayfood

by Petr Klíma

Ze školní jídelny no.1

,
Ze školní jídelny no.1

 V mnoha tuzemských školách chybí možnost zvolit dítěti k obědu či svačině zdravou rostlinnou stravu. V některých naopak tato možnost je, ale kuchařky nedovedou vymyslet a uvařit jídlo tak ,aby jídlo dětem chutnalo, bylo výživově vyvážené či pěkně vypadalo. Na školách dle mého názoru chybí inspirace (samostudium) a motivace jak vařit pestře a zdravě bez masa.


Abych pravdu řekl, tak já nadále zkoumám chutě a stravovací návyky dětí na Hanspaulce. Oblíbenost zeleninových jídel bych u nás odhadl tak 50/50. Tento fakt ovlivňuje mnoho faktorů, věk dítěte, stravovací návyky z domácnosti, oblíbenost zeleniny a zdravých surovin, či jaké nabízíme jídlo právě v tento den na prvním pokrmu. Děti se někdy také snaží vyhnout menšímu zlu, když na výběru č. 1 umístíme méně oblíbená jídla, jako jsou ryby, houby nebo luštěniny. Někomu specifické bezmasé pokrmy chutnají, pro některé děti jsou však tato jídla špatnou volbou a jídlo ani neochutnají. Takže shrnuto a podtrženo, je to, jak jsem říkal na počátku svého nástupu do školní kuchyně, běh na dlouhou trať.

Povedlo se mi konečně dohledat a smysluplně poskládat několik fotografií jídel z repertoáru naší školní jídelny na Hanspaulce. Tato první sbírka s názvem ze školní jídelny se týká právě rostlinné stravy, kterou dětem v jídelně servírujeme. Zařazování takových jídel bylo během posledního roku řádně promyšlené, děláme prostá jídla ze zeleniny s přidáním luštěnin, obilovin, semínek, ořechů a vegetariánských polotovarů, jako jsou tofu, robi, seitan či sójové maso.

….. držíme se při zemi, vaříme spíše vegetariánská jídla ……
Recepty z mých kuchařek jsem však musel pro používání ve škole trochu změnit, děti (převážně první stupeň, kde dominují jednoduché omáčky a jednotvárná příloha), nejsou na nákladná a sofistikovaná veganská jídla zatím připravené, proto se držíme při zemi a zaměřujeme se spíše na vegetariánství, takže používáme vejce i mléčné produkty. Větší zájem o zdravější stravu je spíše na druhém stupni, dospívajícím dětem se mění chutě a jsou více otevřené ochutnávat suroviny, které běžně dříve nejedly.

….. více bio luštěni a obilovin …..
Ocenil bych, kdybych mohl dětem přidat na talíř více kvalitnějších bio produktů, především právě ze sortimentu luštěnin a obilovin. Rozpočet bohužel na takové suroviny není stavěný, už to že používáme vegetariánské náhražky masa, je určitý nadstandard. Možná i problematiky nahrazování konvenčních surovin za ekologické a zvýšení cenových limitů či dotování by se měly týkat změny spotřebního koše. Česko v tomto případě značně pokulhává v porovnání s okolními státy.

Z fotek, které následují, lze vidět, že vegetariánská jídla základních škol mohou být o dost pestřejší, jenž dříve bývaly.

 Vaříme například žitné celozrnné halušky s pečeným celerovým špekem, rostlinný ,,buřt´´guláš s křupavým chlebem, španělskou omeletu se salátem, nebo těstoviny s pečenou dýní, olivami a bylinkami.

 

Servírujeme bramborové knedlíky, které nastavujeme sekaným špenátem, těstoviny se sušenými rajčaty či olivami, vaříme mexický sojový guláš se sýrem, nakonec k vidění cizrna na paprice se šťouchaným bramborem.

Dále je tu pohankový salát s pečenými paprikami a lilkem, raw cuketové špagety (krouhané na ručním spiralizéru) s rajčatovým pestem a parmazánem, dělali jsme tyrolský tofu knedlík s cuketovým zelím, nebo bramborové knedlíky plněné uzenou sójovou směsí a zelím.

    

Spoustu zeleniny předem pečeme, jak do polévek, tak i na talíř, častokrát dýně hokkaido, rajčata s paprikami, starší děti milují také pečenou kořenovou zeleninu s bramborami doplněné dresinkem ze zakysané smetany a bylin.

     

V sezoně děláme spoustu čerstvých salátů, na výběr je velká paleta listových salátů (ledový, římský, biondo, rosso, radicchio, dubák, rukola, a řadu dalších) se sušenými rajčaty s francouzským dresinkem, také z pečené řepy s ořechy, pokud trh a finance dovolí, uděláme velice lahodný míchaný salát z čerstvého ovoce.

     
    

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

…… sladká jídla na základní škole, ano či ne ……

Musím se přiznat, že jsem prozatím pro zařazování sladkých jídel na jídelní lístky základních škol (podotýkám, že je to pouze dvakrát do měsíce). Pro děti jsou tato jídla radostí a příjemnou změnou, které jim rozzáří úsměv na tváři. Zamítat jim to nemá smysl, tak či tak, pokud by sladkosti chtěly, tak by se k nim jednoduše dostaly, co myslíte? Na druhou stranu mají děti možnost objednat si jídlo na druhém okénku, kde je vždy jídlo výživově bohatší. Přidávám pár fotek sladkých chodů. jako např. lívance s malinami, hruškové zemlbáby, alpského knedlíku s vanilkovou omáčkou, bramborových šišek s mákem či dezert v podobě virgin Tiramisu. Plně respektuji, že mnoho lidí sladký pokrm nebere jako adekvátní oběd, či má na tato jídla z jídelen špatné vzpomínky, já tahle jídla prostě také miluji.

  
   

….. pár slov na závěr…..

Doporučuji rodičům studovat více náš jídelníček a podle toho zkoušet zařazovat obiloviny a luštěniny i doma, děti budou lépe připraveny jíst zdravě a i u nás v jídelně jim bude náramně chutnat.

Dovednosti

Zveřejněno

26.4.2024

Share This